nieuw elan nieuw elan
nieuw elan

Dienstverlening

Wij zijn Huurdersplatform Nieuw Elan. Wij zijn de belangenbehartiger van ruim 10.000 huurders in Friesland. Wij komen op voor jouw belangen zodat jij fijn en onbezorgd kunt wonen.

Wij zijn er voor de: huurders van Elkien (Leeuwarden, Sneek en Wytgaard), de huurders van Habion (Leeuwarden, Dronryp en Menaam), de huurders van Woningmaatschap Leeuwarden (Leeuwarden), de huurders van Stichting Eigen Brood Bovenal (Leeuwarden), de huurders van Amelandshof/Catharinahof (Leeuwarden), de huurders van Drenningahof (Dronryp).

Heb je een vraag of kom je er niet uit met je verhuurder? Wij kunnen je helpen. Wij willen graag weten wat jij belangrijk vindt en daarom halen we actief jouw wensen en behoeften op. We organiseren bijeenkomsten voor en door huurders. We helpen huurders, die een bewonerscommissie willen oprichten.

Word nu participant van Nieuw Elan!

Huur je een woning van een van de bij ons aangesloten verhuurders en ben je nog geen participant? Meld je dan nu aan en voor slechts €2,- per maand behartigen wij ook jouw belang!

Onze diensten

Nieuw Elan is de belangenbehartiger voor alle huurders die bij ons zijn aangesloten. Hiernaast bieden wij diverse diensten aan zowel voor individuele huurders als voor onze bewonerscommissies. Wij bieden onder andere de volgende diensten aan:

  • Wij ondersteunen op het moment dat je er als huurder niet uitkomt met de verhuurder.
  • Wij helpen als je er met de verhuurder niet uitkom met een klacht.
  • Wij kennen de mening van de huurders en gebruiken dat in ons werk als belangenbehartiger.
  • Wij spreken de verhuurder aan bij zaken die niet goed gaan.
  • Wij toetsen en bewaken de dienstverlening van de verhuurder.

  • Wij toetsen en bewaken het beleid van de verhuurder.
  • Wij onderhandelen namens onze huurders met de verhuurder over belangrijke zaken.
  • Wij ondersteunen huurders als ze een bewonerscommissie willen vormen.
  • Wij ondersteunen en faciliteren de bewonerscommissies.
  • Wij komen op voor de belangen van de huurders onder andere op de volgende onderwerpen:
    • betaalbaarheid en de huurprijs
    • voldoende woningen nu en in de toekomst
    • fijn en prettig wonen in een wijk/buurt
    • wijkontwikkeling en sloop/nieuwsbouw van woningen
    • onderhoud en woningverbetering

Huurderspanel

Jij weet natuurlijk als geen ander wat goed gaat of wat beter kan. Als huurder ben jij ons klankbord. Om op de hoogte te blijven van de ervaringen en mening van onze huurders, hebben we een digitaal huurderspanel. Regelmatig stellen we ons huurderspanel een vraag over een bepaald thema of over actuele ontwikkelingen. Deze informatie is voor ons zeer waardevol. Wij gebruiken de uitkomsten van ons panel om de stem van onze huurder nog duidelijker te laten horen bij de verhuurder en de gemeente. Ook publiceren we de uitkomsten regelmatig in onze nieuwsbrief.

Ben je participant van Nieuw Elan dan kun je je aanmelden voor ons digitale huurderspanel. Je ontvangt van ons een aantal keer per jaar een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Je kan op dat moment beslissen of je mee wilt doen of niet. Vaak kost het invullen niet meer dan een paar minuten. Onder ons huurderspanel verloten we ook regelmatig leuke prijzen als dank voor de deelname. De uitkomsten van het huurderspanel worden altijd anoniem verwerkt. Aanmelden kan hieronder. We horen graag van je!

Aanmelden Huurderspanel

Bewonerscommissies

Wat doet een bewonerscommissie?

Een bewonerscommissie is een groep bewoners, die, als vertegenwoordiger van hun wijk of wooncomplex, het gesprek voert met de verhuurder. Dit is in de wet geregeld. De verhuurder is verplicht om een aantal onderwerpen met de bewoners te bespreken. De Wet Overleg Huurder Verhuurder (WOHV) regelt dit. Een bewonerscommissie voert overleg met de verhuurder over onderwerpen, die van belang zijn voor alle huurders in het eigen complex of werkgebied. Individuele zaken of burenruzies horen niet in het overleg met de verhuurder thuis. Onderwerpen kunnen zijn:

  • onderhoud van de woning of het complex
  • tuinonderhoud
  • servicekosten
  • energie en verduurzamen
  • woningverbetering of sloop en nieuwbouw
  • leefbaarheid
  • leefomgeving

Daarnaast kunnen er zaken spelen, die of door de bewoners of door de verhuurder, met de wijk of het complex besproken moeten worden. Voor de verhuurder is het fijn als er een bewonerscommissie actief is. Ze hebben dan een aanspreekpunt.

Hoe kan ik een bewonerscommissie oprichten?

Bewoners kunnen het initiatief nemen om een bewonerscommissie op te richten voor hun wooncomplex of groep woningen. Bijvoorbeeld omdat er zaken spelen waar meerdere bewoners tegen aan lopen zoals onderhoud, servicekosten of leefbaarheid. Ook kan de verhuurder en/of Nieuw Elan de bewoners vragen om een (tijdelijke) bewonerscommissie of klankbordgroep op te richten. Meestal gebeurt dit als er sprake is van renovatie of sloop en nieuwbouw. Bewoners, die een bewonerscommissie op willen richten, kunnen contact opnemen met Nieuw Elan. Nieuw Elan heeft veel ervaring bij het ondersteunen van commissies. Met de bewoners die een bewonerscommissie willen oprichten, kijkt Nieuw Elan wat er speelt in het complex en welke zaken van belang zijn voor de op te richten bewonerscommissie.

Wil je graag meer informatie over de bewonerscommissies, je bij een bestaande commissie aansluiten of er zelf een oprichten? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

 

Aanmelden Bewonerscommissie

Klankbordgroep

Een klankbordgroep wordt opgericht wanneer er sprake is van woningverbetering van de woning (zoals het vervangen van de kozijnen of energiezuinig maken van de bestaande woning) of sloop en nieuwbouw. Wij noemen ook wel een project.

De aankondiging dat er een project gaat starten in het wooncomplex, roept vaak veel vragen op bij bewoners. Nu hebben corporaties en bouwbedrijven heel veel ervaring opgedaan in eerdere projecten. Toch is ieder project weer anders. Daarom is het belangrijk dat er tijdens het project overleg is met de bewoners. Een manier om het overleg te regelen is het oprichten van een klankbordgroep.

 

Een bewonerscommissie en een klankbordgroep zijn niet hetzelfde. In de praktijk wordt er vaak voor gekozen om naast de bewonerscommissie een klankbordgroep op te richten. De klankbordgroep houdt zich bezig met alle zaken rondom het project. De bewonerscommissie houdt zich bezig met de algemene zaken zoals omschreven in het handboek bewonerscommissies.

Blijf altijd op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.