nieuw elan nieuw elan
nieuw elan

Veelgestelde vragen

Klik hieronder op de vragen om het antwoord te kunnen lezen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

  • Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?
    Ieder jaar moet de verhuurder je een eindafrekening sturen van de servicekosten en de eventuele nutsvoorzieningen (gas, water en elektra). De afrekening moet voor 1 juli van het daarop volgend jaar worden gestuurd. De afrekening van de servicekosten van 2020 moet je dus voor 1 juli 2021 ontvangen.
  • Ik ben het niet eens met de afrekening servicekosten, wat kan ik doen?
    Stuur dan eerst een brief naar je verhuurder waarin je uitlegt waarom je het niet eens bent. Als je er niet uit komt met de verhuurder, neem dan contact op met ons.
  • Welk onderhoud is voor de verhuurder?
    Een verhuurder heeft de plicht om een woning goed te onderhouden. Dat betekent dat je een beroep kunt doen op uw verhuurder om reparaties te verrichten, maar ook dat je mag verwachten dat de verhuurder periodiek onderhoud uitvoert. Denk hierbij aan buitenschilderwerk, het trappenhuis, dakonderhoud, etc. Let op dat de huurder verplicht is bekende gebreken te melden aan de verhuurder.
  • Welk onderhoud is voor de huurder?
    De huurder is verantwoordelijk voor kleine dagelijkse reparaties. Dat gaat dus om kleine dingen die geen grote kosten met zich meebrengen. Binnenschilderwerk, vastzetten van losse delen voor zover niet versleten, wassen van voor de huurder bereikbare ramen, vervangen van kraanleertjes bij een druppende kraan. Ook het onderhoud en schoonhouden van rookgasafvoer en dakgoten hoort bij de plicht van de huurder, mits deze goed te bereiken zijn.
  • Ik huur particulier, kan ik ook lid worden van Nieuw Elan?
    Nee dat kan niet. Neem dan contact op met Huurteam Leeuwarden. Huurteam Leeuwarden is er speciaal voor huurders op de particuliere markt.
  • Ik heb moeite om mijn huur te betalen, kan Nieuw Elan mij helpen?
    Neem zo snel mogelijk contact op met je verhuurder en vraag om een betalingsregeling. Kom je er niet uit met je verhuurder? Neem dan contact op met ons. Wij kunnen je verder adviseren.
  • Ik heb een idee voor de leefbaarheid, wat kan ik doen?
    Ideeën voor de leefbaarheid zijn altijd welkom. Is er een bewonerscommissie actief, neem dan contact op met de bewonerscommissie. Je kunt ook altijd contact opnemen met je verhuurder. Voor vragen kun je natuurlijk ook contact opnemen met ons. Let op: wij financieren zelf geen leefbaarheidsprojecten.
  • Hoe kan ik mijn huurprijs controleren?
    Je kunt je huurprijs controleren aan de hand van het puntenstelsel (woningwaarderingsstelsel). Elk puntentotaal correspondeert met de maximaal toegestane huurprijs. Met het puntenstelsel is na te gaan of de hoogte van de huurprijs redelijk is. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met ons of met de Woonbond.
  • Wanneer heb ik recht op de verhuiskostenvergoeding?
    Je kunt een verhuiskostenvergoeding krijgen als je moet verhuizen omdat je woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Wij hebben hier afspraken over gemaakt met de verhuurders. Dat noemen we een sociaal pakket. Neem voor vragen hierover contact op met ons op.  
Nieuws
Bekijk alle